CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, November 27, 2011

pokok gaharu sebagai aset peribadi

Pokok gaharu adalah nama pokok yang tidaklah asing bila didengar. tapi untuk mengenalinya pokok ini, memerlukan orang yang betul pakar yang mengkajinya.
Alkisahnya sebelum saya mengenali suami saya, dia sudahpun mengkaji pokok ini selama 3 tahun..Dia menanam pokok gaharu ini di kawasan rumahnya..dan terus mengkaji untuk hasil teras yang lebih baik dan kreatif. Dia telah mendapat idea dan hidayah Allah untuk menjadikan pokok gaharu ini sebagai bonzai dan landskap penanaman dirumah.
Masa perkenalan dengannya ,saya masih kabur tentang kelebihan pokok gaharu ini sehinggalah kini, saya mula nampak masa depan dengan menanam pokok ini.. Saya bukanlah kategori org yang suka menanam pokok tetapi bila mengenali pokok gaharu ini, hati saya teruja..ermmm..terima kasih Allah..

Tuesday, November 22, 2011

polis yg takde keje

Polis ; Minta kad pengenalan dan lesen.
Dengan perasaan tak tau kenapa ,terus diberikan apa yang polis nak
Bila dah bagi, terus ditulis saman yang tak diberitahu apakah itu ??\
itulah taktik polis.
Bila saya berkata : Encik tak boleh buat macam ini. mintak IC dan terus saman. Apa kesalahan saya.
Ayah saya bekas ketua pegawai penguatkuasa. saya bukan tak tau undang undang,
Di akhir debat saya dengan polis terseebut.dia bekata
KALAU SAYA TAK SAMAN,,TIADALAH KERJA SAYA..
oooo camtu ke, kerja polis ni...ambik duit rakyat

Monday, November 14, 2011

majoriti kami guru vs 9 jam

Hampir pilihanraya,guru dikejutkan dengan 9 jam sehari.
Mereka "di atas" beranggapan guru duduk sahaja kah..Sudah tau tugas guru bukan hanya mengajar tetapi membuat kerja kerja pejabat ,,lagi ditambahkan waktu mengajar..

Betullah kata kawan kawan,
Ada yang berkata : mereka "di atas" nak jadikan guru bahan kajian ujikaji. mereka "di atas"ingat kami guru adalah tikus putih kah??
Ada yang berkata : mereka "di atas" ingat guru adalah ninja turtle kah??

Kata orang "dibawah"seperti kami..Erm takpe..Tikuus putih lagi kuat dari gajah..tunggu je la pilihanraya nanti..

Saturday, November 12, 2011

kisah guru lagi..

Guru,
pelbagai perubahan yang dilakukan oleh orang yang di atas,yang bermesyuarat seperti lagaknya mereka berpengalaman dan ingin membuat transformasi dan perubahan dalam pendidikan.
apakah alasan dan hujah mereka yang tidak turun mengajar ini dan memerintahkan guru mengajar 9 jam sehari dan murid terpaksa menadah telinga.

Walaupun ini adalah percubaan dibeberapa buah negeri. orang yang berfikir dan ingin perubahan itu patut turun melihat percubaan itu, bukan hanya menerima laporan sahaja
dari sekolah yang terpaksa menjalani percubaan itu.

Begitulah kehidupan, yang mereka tau hanya laporan sahaja yang sampai,, kadang kadang terpaksa dibohongi itu..

fuhhh..semoga ianya takkan berjaya..Aminn

Thursday, November 10, 2011

Guru,
Bersedia untuk menyumbangkan duit dalam menghias kelas sebelum sesi persekolahan 2012.
Siapalah tau, Guru banyak menghabiskan duit gaji untuk anak anak muridnya.
Guru,
Bersedia membelanjakan duit untuk membeli hadiah untuk murid-murid nya yang berjaya mendapat markah 100 peratus dalam subjek yang di ajar.
Itulah Guru,
Bila ditanya, duit manakah yang diambil untuk membuat kerja kerja di sekolah,
Kebanyakan guru menggunakan duit mereka sendiri. Tidak mengharapkan balasan tetapi
mengharapkan pengertian dari sesiapa sahaja yang bertanyakan..

INILAH ANA MENGIKUT BULAN MASIHI NOVEMBER

banyak idea dalam perkara
sukar utk dimengertikan atau difahami sikapnya
berfikiran kehadapan
berfikiran unik dan bijakp
enuh dgn idea-idea baru yg luarbiasa
pemikiran yg tajam
daya firasat yg sgt halus dan tinggi
bagus utk jadi doktor
cermat dan teliti
personality dinamiks
sifat yg berahsia,
pandai mencungkil dan mencari rahsia
banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra
berani,
pemurah setia dan byk kesabarant
erlalu degil dan keras hati
apabila hendak,akan diusahakan sehingga berjaya
tak suka marah kecuali digugat
mudah ambil berat terhadap orang lain
pandai muhasabah diri
cara berfikir lain dari org lain
otak yg sangat tajam
pandai mendorong diri sendiri
tidak hargai pujian
kekuatan semangat dan daya juang yg sgt tinggi
apabila hendak sesuatu cuba sampai berjaya
badan yg tough
kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam
romantik
tidak pasti dgn hubungan kasih sayang
suka duduk dirumah
sangat rajin dan berkemampuan tinggi
amanah, jujur setia dan pandai berahsia
tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi
bercita-cita tinggi
perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah